Classic Electric: een eerbetoon aan de legendarische Volvo 240-serie

De Volvo 240 GL Classic Electric is gerealiseerd als eerbetoon aan de legendarische Volvo 240.
Door de auto te voorzien van elektrische tractie krijgt de Volvo 240 een nieuwe toekomst.

De Volvo 240 GL Classic Electric

Stacks Image 118
Stacks Image 123
Stacks Image 126
De Volvo 240 GL Classic Electric is gebaseerd op een zeldzame Zweedse Volvo 240 GL Classic, een goed bewaard gebleven exemplaar uit de unieke serie van de allerlaatste 240 productie-exemplaren, met certificaatnummer 86. De auto liep in mei 1993 van de band, de laatste productiemaand van de Volvo 240-serie in haar 19-jarig bestaan.

De Volvo 240 GL Classic Electric is door Martijn Hendriks van Voltive e-mobility ontwikkeld en gebouwd in de periode 2009 – 2012 met als belangrijkste uitgangspunten:

  • Authenticiteit – gemaakt zoals Volvo Cars de auto zelf gefabriceerd zou kunnen hebben midden jaren ‘90
  • Hoge kwaliteit – geavanceerde techniek, hoogwaardige bouwkwaliteit, fraaie afwerking
  • Veiligheid – maximale veiligheid in de systemen voor de elektrische tractie, mede gebaseerd op de Europese regelgeving op dit gebied
  • Restauratie – het zo veel mogelijk in nieuwstaat terugbrengen van het volledige voertuig
  • Actieradius en prestatie – een goed prestatieniveau en een actieradius van minimaal 150 km
  • Gebruiksgemak – geschikt voor dagelijks gebruik
  • Standaarden – voldoen aan standaarden voor elektrische voertuigen zoals Modus 3 laden
  • Serie – het ontwerp moet geschikt zijn voor een eventuele kleinschalige serieproductie

De Volvo 240 GL Classic Electric is RDW-goedgekeurd en toegelaten als elektrisch voertuig.

De Volvo 240-serie

Stacks Image 97
Stacks Image 101
Stacks Image 99
De Volvo 240-serie is een zeer belangrijk model voor Volvo Cars, dat van 1975 tot 1993 in productie is geweest en waarvan bijna 2,7 miljoen exemplaren zijn gebouwd.

Het unieke, modulaire concept van de 240- (en 260-) serie en de zeer lange looptijd van het model hebben er voor gezorgd dat dit Volvo-model in vele gedaanten en uitvoeringen op de markt is gekomen. De uitvoeringen liepen uiteen van karig werkpaard tot superluxe limousine. De Volvo 240 heeft in al zijn gedaanten dan ook vele kopers en liefhebbers gekregen, niet alleen als privé-auto, maar ook in speciale uitvoeringen als taxi, ambulance, directeurs- en diplomatenauto, politiewagen, bestelwagen, servicewagen, begrafenisauto, rally-auto en raceauto. De auto werd wereldwijd op vele markten verkocht en was een enorm succes, zeker ook in de jaren '80 in de Verenigde Staten, en aan het einde van zijn levensloop kreeg de Volvo 240 begin jaren '90 zelfs een nieuwe verkoopimpuls in West-Europa. De productiestop, die oorspronkelijk midden jaren '80 was gepland, werd elk jaar weer opnieuw uitgesteld vanwege de enorme en vaak onverwachte verkoopsuccessen. Vele jaren lang was de auto al uitverkocht voordat het nieuwe modeljaar begon. Het was dan ook de absolute cash cow voor Volvo Cars in de economisch moeilijke jaren '80. Uiteindelijk werd de productie pas in het jaar 1993 gestopt, 8 jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was!

Met de Volvo 240, die vele prijzen heeft gewonnen op het gebied van veiligheid, en die in de jaren '70 en '80 zelfs de maatstaf was in de Verenigde Staten voor veiligheid waar alle auto's aan moesten voldoen, vestigde Volvo Cars zich definitief als de absoluut toonaangevende autofabrikant op het gebied van veiligheid. Maar ook op het gebied van milieuzorg (de eerste auto ter wereld met een driewegkatalysator), comfort, sportiviteit (de eerste stationcar ter wereld met een turbomotor) en eigenzinnigheid zette vooral de Volvo 240 definitief de toon voor Volvo Cars als unieke en sterke autofabrikant.

Nu is het nog een zogenaamde youngtimer, maar met deze prachtige historie is de Volvo 240 goed op weg om een echte klassieker te worden.
Meer informatie over de Volvo 240- en 260-serie: